„Tichá linka je tlumočnická služba pro zprostředkování komunikace lidí s postižením sluchu, kteří komunikují ve znakovém jazyce, nebo i pro lidi, kteří třeba jen nedoslýchají nebo přišli o sluch v pozdějším věku a znakový jazyk neovládají,“ popisuje Dominik Dolejš, vedoucí konzultant ze sociálních služeb Tichý svět, což je organizace, která Tichou linku provozuje. Pro první zprostředkovává Linka tlumočení právě do a ze znakového jazyka, pro druhé rychlý přepis mluveného slova do textu. Tlumočení nebo přepis zajišťují pracovníci Linky na dálku prostřednictvím aplikace a monitoru.
Službu mohou využít sluchově postižení přímo při návštěvě nemocnic. Tam jsou zpravidla v ordinacích nebo na dalších pracovištích umístěny QR kódy, přes které se chytrý telefon připojí k lince a na ní jsou k dispozici tlumočníci nebo přepisovatelé.
Spojit se s nemocnicí lze ale i na dálku. Nadstavbou celé služby je totiž i online tlumočení, kdy se hendikepovaný pacient spojí s pracovníky Tiché linky prostřednictvím prokliku na nemocničním webu. Tlumočník nebo přepisovatel se pak spojí s nemocnicí telefonicky a hovor překládá. „Proklik na službu Tiché linky je na každém webu ve stránce Kontakty,“ upřesňuje mluvčí nemocnic Jiří Kokoška. Na stejné stránce je také ve videu návod, jak linku správně používat.
V nemocnicích akutní péče v Klatovech, Domažlicích, Stodu a Rokycanech funguje linka již delší dobu. Nemocnice následné péče v Horažďovicích a Plané se připojily v uplynulých dnech.